Behoefte aan ontspanning stuwt vrijetijdssector

Ervaringen opdoen is populair, met name onder jongeren. Het stuwt de vrijetijdssector in de aankomende jaren, zo blijkt uit de sectorprognose van ABN AMRO.

 21-01-2024

Behoefte aan ontspanning stuwt vrijetijdssector

Ervaringen opdoen is populair, met name onder jongeren. Dit blijkt uit de sector prognose Leisure van ABN AMRO. Het stuwt de vrijetijdssector in de aankomende jaren. Daarnaast neemt de koopkracht toe en groeit het toerisme. Uitdagingen zijn er ook. De sector kampt met personeelstekorten en hoge kosten van personeel en inkoop. Bovendien moeten veel ondernemers hun belastingschuld terugbetalen.

  • De vrijetijdssector heeft een goed jaar achter de rug
    Na de coronapandemie ziet ABN AMRO in 2023 een duidelijke verschuiving in de uitgaven van de consument van producten naar diensten. Hotels, vakantieparken, camping, (fastfood)restaurants, reisorganisaties, attractieparken en dierentuinen profiteerden hiervan. Voor volgend jaar verwacht ABN AMRO een verdere volumegroei van de Leisure-sector met 3 procent.
  • Groei koopkracht positief voor leisure
    De vraag naar horeca en reizen van afgelopen jaar zet in 2024 door. Voor veel branches zoals restaurants, fastfood, hotels, vakantieparken en campings verwachten we daarom volumegroei, al neemt de mate van groei wel af. Deze verwachtingen zijn deels gebaseerd op de vooruitzichten voor de particuliere consumptie die gematigd positief zijn omdat de koopkracht van huishoudens volgens het Centraal Planbureau (CPB) na twee jaar van koopkrachtverlies verbetert met 1,8 procent in 2024. De loongroei blijft komend jaar hoog en de werkloosheid loopt slechts beperkt op.

  • Inkomens stijgen
    Aangezien de inflatie verder afzwakt van 4,1 procent in 2023 naar 3,1 procent in 2024, zullen inkomens in reële termen stijgen. Ook het overheidsbeleid helpt mee met onder meer maatregelen die specifiek de lagere inkomens ondersteunen. Naast de verwachte stijging van de koopkracht spelen de krappe arbeidsmarkt, wat baanzekerheid geeft, en de gestegen participatiegraad een belangrijke rol. Zo ligt de netto participatiegraad van mannen op 77 procent en die van vrouwen op 69 procent.Tweeverdieners schudden de dagelijkse werkstress graag buiten de deur van zich af en zijn meer dan ooit uit op gemak en het opdoen van ervaringen.

  • Ervaringen populairder dan spullen
    De consumentenenquête van ABN AMRO lijkt dit ook te suggereren. Ruim 55 procent van de respondenten geeft het liefst geld uit aan ervaringen, zoals naar een restaurant gaan, reizen of met de kinderen naar een pretpark. Bijna een kwart besteedt zijn geld liever aan spullen en 20 procent heeft geen voorkeur. Vooral jongere generaties geven aan dat ze liever geld besteden aan ervaringen. Generatie Y, ook wel bekend als Millennials (24-37 jarigen), scoort het hoogst met maar liefst 68 procent van de ondervraagden. Voor Gen Z (16-23 jarigen) en de ‘pragmatische generatie’ (38-52 jarigen) is dit percentage rond 60 procent.

  • Reisbranche: reislustige Gen Z
    Met name Gen Z is reislustig; maar liefst 73 procent is in 2023 binnen Europa op vakantie geweest en 13 procent buiten Europa. Deze groep van 16- tot 24-jarigen gaat grotendeels met hun ouders op vakantie, maar trekt ook graag met vrienden erop uit. Ook voor 2024 hebben deze jongeren al reislustige plannen: 19 procent zegt buiten Europa op vakantie te gaan, 53 procent binnen Europa en slechts 15 procent in eigen land.

  • De populariteit van daguitjes
    In de zomervakantie van 2023 deed 39 procent van de ondervraagden betaalde daguitjes vanuit huis. De Millennials en pragmatische generatie scoren het hoogst; bijna de helft van de ondervraagden zegt dagactiviteiten vanuit huis te hebben gedaan in 2023. Naast restaurant- en terrasbezoek zijn met name de volgende uitjes populair: bioscoop (37 procent van de respondenten), dierentuinen (35 procent), theater/musical (30 procent), concert (29 procent), pretpark (28 procent) en museum (22 procent).

Meer weten? Lees hier verder.

Bron: Sector Prognose Leisure + PanelWizard in opdracht van ABN AMRO (n=1000)