Kennis Agenda

Kennis Agenda

Kennisagenda


Workshop ‘Impact denken en meten’ - 23 april

Utrecht Marketing en DEN Academy organiseren op 23 april 2025 een speciale workshop 'Impact Meten' voor (culturele) organisaties uit Utrecht. De workshop is ontwikkeld voor cultuur- en erfgoedprofessionals die inzetten op de toekomst van hun organisatie en die stappen willen zetten in het bepalen en meten van impact.

Inleiding
De digitale transformatie van de samenleving zorgt voor snelle veranderingen. Om de kansen van digitale transformatie te pakken, is het noodzakelijk om een innovatieve ontwikkelt programma’s voor het stimuleren van deze ontwikkeling in de culturele sector. Impact gaat over de verandering die je teweeg brengt in de maatschappij en gaat verder dan je bedrijfsvoering. Beschouw het als het grote langetermijndoel dat zin en betekenis geeft aan je werk, als de drijvende kracht. Met de incompany workshop ‘Impact denken en meten’ leer je hoe impactmeting werkt.

Programma
De opzet bestaat uit een workshop van 1 dag. De workshop wordt uitgevoerd door een trainer van de DEN Academie en ziet er op hoofdlijnen als volgt uit:In de workshop gaan we werken aan individuele projecten. Voorafgaande aan de workshop worden de deelnemers dan ook gevraagd om een eigen casus voor te bereiden zoals een projectidee of een concreet project. De workshop bestaat uit twee dagdelen incl. lunch, van 9.30 tot 17.00 uur.

Programma:

  • 09:30 - 12:30 Impact denken: impact, publiek, onderzoeksvragen, uitkomsten en outputs
  • 12:30 - 13:00 Lunch
  • 13:00 - 16:45 Impact meten: o.a. change pathway, het data collection plan en impactverhaal
  • 16:45 – 17.00 Vragen, discussie en wrap-up

Resultaten van het programma 
Na afloop van de workshop: 

  • Begrijp je de terminologie gebruikt in evaluatie en impactbeoordeling;
  • Kun je een goede evaluatievraag formuleren;
  • Weet je hoe je op een eenvoudige, herhaalbare manier kunt plannen voor impact; 
  • Weet je hoe indicatoren helpen verandering te meten; 
  • Ben je meer vertrouwd met (creatieve) onderzoeksmethoden die je kunt gebruiken; 
  • Voel je je comfortabeler bij het uitvoeren van data-analyse en het opstellen van je impactverhaal. 

Trainingsdatum en locatie
De training vindt plaats op locatie bij Utrecht Marketing, Ganzenmarkt 1, Utrecht.

Investering
Ben je partner van Utrecht Marketing dan is deelname gratis.Ben je geen partner dan rekenen we €75 per persoon.

Interesse in deelname?
Mail Joost de Vries via j.devries@utrechtmarketing.nl


Workshop Publieksdata & Doelgroepen - Festivals - Theaters - Podia - Musea

De ‘sectorsessie publieksdata & doelgroepen’ is een inspiratiesessie van circa 3 uur, begeleid door Sara Oomen en speciaal opgezet voor marketeers van musea, festival en theaters/podia. Sara zal een korte theoretische inleiding geven op datagedreven marketing en begeleidt deze interactieve sessie, waarbij veel ruimte is om mee te denken met elkaars vraagstukken en voorbeelden uit te wisselen.

Wat komt er aan bod: 

  • Hoe verzamel ik (meer) publieksdata
  • Welke bronnen heb ik al en wat is de kwaliteit van mijn data
  • Hoe benut ik de software die ik heb of wil ik andere tools gaan inzetten
  • Welke aannames heb ik over mijn publiek/doelgroepen en hoe wil/kan ik die toetsen
  • Waar begin ik en wat zijn de vervolgstappen

Planning

Sector Datum Locatie
Festivals Utrecht & Regio 15 april 13:30-16:30 VOL Utrecht Marketing
Festivals Utrecht & Regio 17 april 13:30 - 16:30  Utrecht Marketing
Musea Utrecht & Regio 13 mei 13:30 -16:30 Utrecht Marketing
Musea / Theaters Amersfoort* 20 mei 09:30 -12:30 Citymarketing Amersfoort
Theaters Utrecht & Regio 12 juni 13:30-16:30 VOL Utrecht Marketing

 

Aanmelden
Er is ruimte voor maximaal 8 deelnemers per sessie, dus meld je snel aan via dit inschrijfformulier.

*De musea en theaters/podia uit Amersfoort krijgen mail van Citymarketing Amersfoort en kunnen zich aanmelden bij Dennis Sille (d.sille@amersfoort.nl).

Over Sara
Sara Oomen is sinds 2015 zelfstandig marketing researcher (zzp) in de culturele sector en is afgestudeerd cultuursocioloog (2005). Zij voert klantsegmentaties en analyses uit in opdracht van culturele instellingen uit verschillende disciplines, zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar specialisatie is het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren. De afgelopen jaren werkte ze onder andere voor het Residentie Orkest, IDFA, DIP, NAPK, Goudse Schouwburg, Leidse Schouwburg en Nederlands Theaterfestival. Eerder was ze werkzaam bij EMC Cultuuronderzoeken, waar ze werkte met Whize (voorheen Mosaic), het huishoudsegmentatiemodel waar Culturele Doelgroepen op gebaseerd zijn.


Het CDM in de praktijk - Hoe pas jij het toe? - 28 mei

Het CDM gaat zijn derde jaar in. Het model is steeds meer geland in de cultuurregio Utrecht. Dit is hét moment om samen terug te kijken op de impact en toepassingen in de praktijk. Daarom nodigt Utrecht Marketing je van harte uit voor een interactieve bijeenkomst op 28 mei van 10:30 tot 12:30 uur waarin we een aantal handige stappenplannen presenteren, ervaringen uitwisselen en lessen verzamelen.

Waarom meedoen?

  • Maak kennis met een aantal stappenplannen (van analyse naar praktijktoepassing)
  • Deel hoe jij het CDM hebt toegepast in je werk of waar je tegen aanloopt
  • Hoor voorbeelden van anderen
  • Ontdek wat het model heeft opgeleverd en wat de toekomst kan brengen

Deze workshop draait om uitwisseling – wij gaan weinig zenden, maar vooral ophalen!

Jouw ervaring, jouw vragen, jouw inzichten, jouw behoeftes zijn waardevol, dus mis het niet.

Aanmelden
Deelname is gratis. Meld je aan via dit formulier.