Kennis Agenda
Utrecht Marketing biedt in samenwerking met de sector het hele jaar door workshops en kennissessies aan. De komende maanden staan de volgende sessies op het programma.
Culturele Speeddate sessie – 9 oktober 2024 in EKKO
Bijna 100 culturele instellingen uit Utrecht en de regio hebben in het voorjaar van 2024 een eigen individuele bezoekersanalyse gekregen op basis van het Culturele Doelgroepenmodel. Uit de gesprekken die Utrecht Marketing voerde met culturele instellingen, kwam naar voren dat er een sterke behoefte is om de data, conclusies en inzichten uit deze analyses met elkaar te delen. Vanuit deze vraag organiseerden we een eerste Culturele Speeddate Sessie.
Uit de eerste sessie kwam naar voren dat veel organisaties zich focussen op dezelfde doelgroepen, maar dat iedere organisatie op zijn eigen manier probeert deze doelgroepen te bereiken. Tijdens deze tweede sessie willen we meer focussen op één specifieke doelgroep en hoe we van elkaar kunnen leren bij het bereiken van deze doelgroep. We gaan ons focussen op de Startende Cultuurspeurders (avontuurlijke starters en studenten met een budget).
Programma
09:45-10:00 Inloop
10:00-10:30 Korte presentatie over praktijkervaring drempels
10:30-11:30 Speeddates in groepjes
11:30-11:45 Pauze
11:45-12:30 Recap van speeddates, ruimte voor vragen
12:30 Einde
De speeddates zijn dit keer langere groepsdates. Hierin gaan verschillende organisaties met elkaar in gesprek over uitdagingen op het vlak van drempels bij het bereiken van Startende Cultuurspeurders en eventuele oplossingen, experimenten of ideeën.Graag vragen we je van tevoren al na te denken over drempels, zodat deze besproken kunnen worden tijdens de groepsdates.
Voor wie
Voor marketeers van culturele instellingen uit de gemeente en de regio Utrecht die in 2023 of 2024 een CDM analyse hebben ontvangen.
Kosten
Omdat de werkgroep vanuit PACT is afgerond, pakken we dit zelfstandig verder op. Daarom vragen we aan de deelnemende organisaties een bijdrage van €25.
Aanmelden
Meld je uiterlijk voor 4 oktober hier aan.
In verband met beperkte ruimte en opzet graag 1 persoon per instelling.
Deze Culturele speeddatesessie wordt georganiseerd door Utrecht Marketing, EKKO, Stadsschouwburg Utrecht en Le Guess Who?
Gratis workshop Publieksdata & klantreis – 7 november 2024 in Utrecht
Krijg meer grip op de customer journey van je publiek
In deze workshop van Kim van den Brink (Ask your Audience) krijg je samen met een collega van een andere afdeling de tools in handen om publieksdata in te zetten en zo de beleving van je bezoeker te optimaliseren.
Over de workshop
De workshop richt zich op organisaties die al data verzamelen, maar het lastig vinden om de verschillende bronnen effectief met elkaar in verbinding te brengen. Uitgangspunt voor de workshop vormt het “Stappenplan: Aan de slag met Publieksdata”.
Intake
In aanloop naar de workshop wordt een online intake gehouden. Zo krijgen we zicht op waar jullie nu staan. En bespreken we de case waar je tijdens de workshop mee aan de slag gaat.
Workshop
In de workshop werken we aan deze case en staat een huidige of gewenste doelgroep centraal. Startpunt daarvoor is het Culturele Doelgroepenmodel, waar Rotterdam Festivals die ochtend kort wat meer over vertelt en ook aanwezig is voor vragen.
We gaan aan de hand een persona en de customer journey aan de slag met vragen zoals:
- Wie is deze bezoeker en waarom bezoeken ze jou?
- Hoe zorg je ervoor dat de ervaring zo optimaal mogelijk is?
- In hoeverre is dit gebaseerd op data en informatie die je verzamelt?
De klantreis als tool om je bezoeker in kaart te brengen; een gemeenschappelijk document waarin je met de hele organisatie de ervaring van je bezoekers centraal stelt.
Terugkomdag
Begin 2025 komen we met de deelnemers van de workshops samen om te leren van elkaars ervaringen. De datum en invulling van de dag worden op een later moment bekend gemaakt.
Voor wie
Cultuurprofessionals: van marketeers, programmeurs, conservatoren en educatoren tot artistiek en zakelijk leiders
Voorwaarden voor deelname zijn
• Je sluit met 2 personen van verschillende afdelingen aan
• Jouw organisatie verzamelt data, is of wil actief bezig zijn met data-gedreven werken en is klaar voor de volgende stap
• Je brengt een case of vraagstuk in waar je aan werkt tijdens de verschillende sessies
• Organisaties die deelnamen aan eerdere edities van deze workshops kunnen zich nogmaals aanmelden op voorwaarde dat zij een nieuwe case inbrengen
Datum, locatie & tijd*
• Rotterdam: 17 oktober
• Utrecht: 7 november
• Zwolle: 19 november
• Amsterdam: 25 november
• Arnhem: 2 december
• Tilburg: 12 december
*Let op, de workshop bestaat uit één dag
De exacte locatie wordt nog bekend gemaakt. De workshop duurt van 9:30 t/m 16:30
Kosten
Worden gedragen door de Taskforce Publieksdata.
Aanmelden
Om je aan te melden (vermeld daarbij voor welke van de opties en met wie je komt), en als je vragen hebt, kun je contact opnemen met:
Kim van den Brink