Analyse Utrecht

Analyse Utrecht

Historie: verblijfsbezoek aan Utrecht volgt landelijke trend
Nederland kent sinds 2012 een constante groei van het aantal hotelovernachtingen; gemiddelde jaarlijkse groei ligt rond de 6% (periode: 2012 t/m 2019). Utrecht volgt deze groeitrend met ups en downs, waarbij het jaar met de Tour de France (2015) en het Stijljaar (2017) opvallende ijkpunten zijn. Met 752.000 verblijfsbezoekers was 2019 echter het jaar dat Utrecht de meeste gasten zag overnachten.

Corona: daling van 38% in 2020
De uitbraak van Corona in 2020 heeft de hele reiswereld en het verblijfsbezoek op zijn kop gezet. De effecten zijn bekend en de cijfers liegen er niet om. Voor Utrecht betekende 2020 een daling van 38% ten opzichte van 2019: van 752.000 overnachtingen naar 461.000. Belangrijkste reden voor Utrecht is het wegvallen van veel internationale zakelijke meerdaagse congressen. De Utrechtse hotelmarkt leunt namelijk sterk op de zakelijke markt (normaliter 55% aandeel). Ook de reisrestricties voor buitenlandse leisure bezoekers om Nederland te bezoeken dragen bij aan een scherpe daling.

2022: sterke toename in de zomer
De eerste 8 maanden van 2022 laten een stormachtige groei zien, waarbij kwartaal 2 en 3 geen windeieren hebben gelegd voor Utrecht. Vanaf april t/m augustus zijn er structureel meer overnachtingen dan in dezelfde maanden in 2019. De Utrechtse hotels ontvingen ruim 544.000 verblijfsbezoekers: +15% ten opzichte van 2019 (477.000 overnachtingen). De stijging in 2022 is voornamelijk te danken aan de toename van Nederlandse verblijfsgasten.

  • Van de G4 steden groeien alleen Den Haag (+32%) en Utrecht (+14%) in 2022 t/m augustus versus dezelfde periode in 2019.
  • Amsterdam (-21%), Rotterdam (-2%) en Maastricht (-12%) dalen.
  • In absolute zin is Amsterdam de stad met de meeste overnachtingen met een aandeel van 29% van alle overnachtingen in Nederland. Dit is wel iets gedaald ten opzichte van 2019 (34%). Utrecht heeft in dat opzicht een bescheiden aandeel van 2%, na Rotterdam en Den Haag (elk 4%).

Zakelijke markt herstelt
De internationale zakelijke bezoeker was de afgelopen twee jaar nauwelijks te vinden in Nederland en Utrecht. Het wegvallen van veel meerdaagse internationale congressen in combinatie met een sterke afname van intercontinentaal vliegverkeer zorgde ervoor dat reizigers met een zakelijk motief wegbleven. In Utrecht betekende dat een daling van 63% in 2020 (t.o.v. 2019) naar 160.000 zakelijke overnachtingen. Ook het jaar 2021 was niet veel anders met 140.000 zakelijke overnachtingen.

  • Het tij lijkt gekeerd in 2022. De zakelijke markt trekt aan: het aantal overnachtingen t/m augustus 2022 is uitgekomen op 220.000. Dit zijn al 80.000 overnachtingen meer dan in geheel 2021.
  • Vergeleken met 2019 is er nog wel een achterstand van 15% (260.000 versus 220.000 zakelijke overnachtingen).
  • Het aandeel van de zakelijke verblijfsgast zakte in de Corona jaren naar een dieptepunt van 35% in 2020 naar 29% in 2021 (voorheen 55%-60%). In 2022 t/m augustus is dit aandeel inmiddels geklommen naar 40%.

 

 

 

Herkomst naar land

Leisure: directe buurlanden domineren
Duitsland is voor Utrecht de belangrijkste leisure markt. Van alle buitenlandse overnachtingen in 2019 was 18% Duits en dit steeg in 2020 door naar 33%. Ook Belgen weten Utrecht steeds beter te vinden en streven daarmee de Britten voorbij. Frankrijk, Spanje en Italië hebben in de zomermaanden Utrecht ook weer mondjesmaat weten te vinden. 

2022: buitenlands aandeel groeit licht naar 41%, maar Nederlands aandeel blijft dominant

  • In 2022 blijft het aandeel binnenlandse overnachtingen dominant met 59%. Dit past in de landelijke trend dat Nederlanders nog steeds graag in hun eigen land, buitengebieden en steden logeren.
  • Utrecht leunt sterk op de buitenlandse zakelijke bezoeker en doordat de zakelijke markt in 2020 en 2021 volledig in elkaar klapte had dit tot gevolg dat het buitenlandse aandeel in 2021 zakte naar slechts 25%. In 2022 t/m augustus is het aandeel weer geklommen naar gemiddeld 41% maar zit daarmee nog wel onder het aandeel in de pre-Corona jaren (2019 en eerder).
  • De Duitse en Belgische gasten domineren binnen het buitenlandse aandeel. Ook zien we een terugkeer van de Amerikaanse zakelijke bezoeker. Britten maken ook meer en meer weer een uitstapje naar Utrecht.