Analyse Utrecht

Analyse Utrecht

Analyse Utrecht

Nederland kent sinds 2012 een constante groei van het aantal hotelovernachtingen; gemiddelde jaarlijkse groei ligt rond de 6% (periode: 2012 t/m 2019). Utrecht volgt deze groeitrend met ups en downs, waarbij het jaar met de Tour de France (2015) en het Stijljaar (2017) opvallende ijkpunten zijn.

Corona: daling van 38% in 2020
De uitbraak van Corona in 2020 heeft de hele reiswereld en het verblijfsbezoek op zijn kop gezet. De effecten zijn bekend en de cijfers liegen er niet om. Voor Utrecht betekende 2020 een daling van 38% ten opzichte van 2019: van 752.000 overnachtingen naar 461.000. Belangrijkste reden voor Utrecht is het wegvallen van veel internationale zakelijke meerdaagse congressen. De Utrechtse hotelmarkt leunt namelijk sterk op de zakelijke markt (normaliter 55% aandeel). Ook de reisrestricties voor buitenlandse leisure bezoekers om Nederland te bezoeken dragen bij aan een scherpe daling.

2022 is topjaar: het aantal overnachtingen nadert 1 miljoen
Het jaar 2022 laten een stormachtig herstel zien: de Utrechtse hotels ontvingen ruim 865.000 verblijfsbezoekers: +15% ten opzichte van 2019 (752.000 overnachtingen). Dit is boven verwachting. De stijging in 2022 is voornamelijk te danken aan de toename van het aantal Nederlandse verblijfsgasten.

  • Van de G4 steden groeien de overnachtingen in Den Haag (+32%) en Utrecht (+15%) en Rotterdam (+2%) ten opzichte van 2019. Amsterdam en Maastricht dalen (beide steden dalen met 15% ten opzichte van 2019)
  • Amsterdam blijft met ruim 15,6 miljoen overnachtingen veruit de belangrijkste overnachtingsplek in Nederland.
  • In absolute zin is Amsterdam de stad met de meeste overnachtingen met een aandeel van 29% van alle overnachtingen in Nederland. Dit is wel iets gedaald ten opzichte van 2019 (34%). Utrecht heeft in dat opzicht een bescheiden aandeel van 2%, na Rotterdam en Den Haag (elk 4%)

Algemene trend: langere verblijfsduur
Veel gasten verbleven langer in Nederland dan pré-corona het geval was. Als gevolg van deze langere verblijfsduur is het totale aantal overnachtingen vorig jaar nog harder gegroeid dan het aantal gasten. Het goede nieuws is dat dit, naast meer omzet voor ondernemers, over het algemeen bijdraagt aan een positieve impact van toerisme op de Nederlandse samenleving.

 

 

 

Herkomst naar land

2022: buitenlands aandeel groeit licht naar 42%, maar Nederlands aandeel blijft dominant

  • In 2022 blijft het aandeel binnenlandse overnachtingen dominant met 58%. Dit past in de landelijke trend dat Nederlanders nog steeds graag in hun eigen land, buitengebieden en steden logeren.
  • In Corona tijd schoot het aandeel van Nederlandse overnachtingen in Utrecht omhoog van 67% in 2020 naar 75% in 2021 (voorheen lag dit gemiddeld op 44%). In absolute aantallen zijn dit 320.000 overnachtingen (+59% versus 2019: 201.000).
  • Utrecht leunt sterk op de buitenlandse zakelijke bezoeker en doordat de zakelijke markt in 2020 en 2021 volledig in elkaar klapte had dit tot gevolg dat het buitenlandse aandeel in 2021 zakte naar slechts 25%.
  • In 2022 s het aandeel weer geklommen naar gemiddeld 42% maar zit daarmee nog wel onder het aandeel in de pre-Corona jaren (2019 en eerder). De Duitse en Belgische gasten domineren binnen het buitenlandse aandeel. Ook zien we een terugkeer van de Amerikaanse zakelijke bezoeker. Britten maken ook meer en meer weer een uitstapje naar Utrecht.