Utrecht heeft ijzersterke zakelijke positie

Lees alles in de nieuwe editie van het Continu Zaken Onderzoek

 19-10-2025

Utrecht heeft een ijzersterke zakelijke positie

De laatste editie van het ContinuZakenreisOnderzoek (CZO) van het NBTC toont aan dat Utrecht als stad en als regio een ijzersterke positie heeft op de binnenlandse zakelijke reismarkt. 

Het CZO gaat in op het zakenreisgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking. In het onderzoek wordt in gegaan op een groot aantal vraagpunten, zoals bestemming (voor Nederland ook de provincie), type zakenreis (MICE vs. individueel zakelijk), accommodatie, bestedingen e.d. Naast bovenstaande vraagpunten, die bedoeld zijn om de omvang en kenmerken van de zakenreismarkt in kaart te brengen zal ook ingegaan worden op actuele thema’s zoals digitalisering (online alternatieven), ‘bleisure’ en  duurzaamheid.  

Ontwikkeling van de Nederlandse zakenreismarkt (eendaags en meerdaagse zakenreizen) 

  • Kengetallen zakenreismarkt
  • Participatie, frequentie, volume
  • Kenmerken meerdaagse zakenreizen
  • Kenmerken eendaagse zakenreizen
  • Kenmerken zakenreizigers
  • Bleisure
  • Duurzaamheid
  • Digitaal of fysiek
  • Imago van steden  
  • Travel policy

Het hele rapport is op te vragen bij Utrecht Marketing. 
Hieronder enkele highlights