Leefstijlvinder

Leefstijlvinder

Leefstijlvinder


Overzicht


Introductie
In samenwerking met negen provincies, waaronder ook de provincie Utrecht, heeft MarketResponse zeven leefstijlen gevonden. Deze leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. En wat de verschillen hierin zijn. De één wil namelijk rust en regelmaat, de ander juist drukte en sensatie. We weten niet alleen hoe deze leefstijlen eruit zien, we weten ook waar in Nederland zij wonen. Welke groepen wonen er in jouw regio? Wat zijn hun wensen en hoe kan je hen het beste bereiken?
Een doelgroepanalyse is onmisbaar voor gerichte marketing. De Leefstijlvinder is een handig hulpmiddel voor de Nederlandse markt.

Leer meer over de Leefstijlvinder in onderstaand filmpje.


Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd
In het onderzoek voor de Leefstijlvinder is het BSR-model als basis genomen. Dit is het wetenschappelijke leefstijlmodel van MarketResponse dat de drijfveren van mensen ontrafelt, zodat je weet wat je moet doen om mensen in beweging te krijgen. Het BSR-model gebruikt psychografische waarden om mensen in te delen in verschillende leefstijlen. Deze leefstijlen worden gecreëerd vanuit twee assen: de sociologische as en de psychologische as. De vragen die de BSR-positie van een persoon bepalen zijn ook specifieke vragen over vakantie en vrije tijd meegenomen om de nieuwe Leefstijlen Vakantie en Vrije Tijd te bepalen. Lees hier meer over de methode.

Leer alle leefstijlen eenvoudig kennen door de onderstaande filmpjes te bekijken:


Updates
Regelmatig vinden er aanvullende updates en kennissessies plaats rondom verschillende thema's. 

  • Natuurbeleving
    Dit aanvullende onderzoek ontsluit motivaties, wensen en interesses op het gebied van natuurbeleving voor de zeven verschillende typen recreanten (leefstijlen). Download hier het onderzoek Natuurbeleving en kijk hier voor tips hoe je de resultaten kan toepassen. 
    Er is ook een uitgebreide kennissessie beschikbaar.
  • Cultuur- en erfgoedbeleving
    Dit aanvullende onderzoek ontsluit motivaties, wensen en interesses op het gebied van kunst, cultuur en erfgoed voor de zeven verschillende typen bezoekers (leefstijlen). Download hier het onderzoek Cultuur- en erfgoed en kijk hier voor tips hoe je de resultaten kan toepassen. 
    Er is ook een uitgebreide kennissessie beschikbaar.
  • Horeca
    Deze analyse laat zien waar mensen in hun vrije tijd behoefte aan hebben, als het gaat om horeca. Download hier de analyse van Bureau Ruimte & Vrije tijd.
  • Verblijfsrecreatie
    Deze analyse laat zien waar mensen in hun vrije tijd behoefte aan hebben, als het gaat om verblijfsrecreatieve voorzieningen. Download hier de analyse van Bureau Ruimte & Vrije tijd.

Cijfers
Hieronder vind je per gemeente in de provincie Utrecht de verdeling van de leefstijlen in %. Gebruik de dropdown om een gemeente te selecteren.
Op de tweede pagina zie je in een oogopslag op een kaart welke leefstijl dominant is per gemeente.

Ben je benieuwd welke leefstijlen er in jouw omgeving wonen, en wie jouw bezoekers zijn? Registreer je, en krijg toegang tot verdiepende informatie. Voor verdiepende informatie op postcode 6-niveau (cijfers en letters), kun je hier een autorisatie aanvragen.