Imago Nederland
Studies naar het imago van Nederland
Het rapport Imago van Nederland is gebaseerd op drie verschillende onderzoeken. De jaarlijkse Nation Brands Index (vanaf 2024 Anholt Nation Brands Index) meet hoe Nederland internationaal en in vergelijking met andere landen scoort op thema's zoals cultuur, bestuur en toerisme. Daarnaast heeft NBTC aanvullend het imago-onderzoek bestemming Nederland uitgevoerd, dat inzicht geeft in hoe Nederland specifiek als toeristische bestemming wordt gewaardeerd. Ook heeft NBTC aanvullend het zakelijk imago-onderzoek uitgevoerd, dat zich richt op de perceptie van Nederland onder zakenreizigers.
Kernwaarden en associaties
Nederland is goed bekend, heeft een positief imago en onderscheidt zich met waarden zoals openheid, toegankelijkheid en gastvrijheid. Vooral tolerantie en samenwerking worden genoemd als sterke punten. Tegelijkertijd laat het rapport zien dat inventiviteit en innovatief minder vaak aan Nederland worden toegeschreven.
Associaties die mensen met landen hebben, zijn vaak een combinatie van steden, lokale producten en bezienswaardigheden. Buitenlandse bezoekers associëren Nederland met Amsterdam, tulpen, kaas en fietsen. Nederlanders noemen daarnaast vaak ook water.
Vergelijking met benchmarklanden
In vergelijking met benchmarklanden zoals Duitsland, Frankrijk en Denemarken scoort Nederland goed op thema’s als dynamische steden en infrastructuur. Tegelijkertijd zijn er verbeterpunten op het gebied van culturele en natuurlijke diversiteit. Dit biedt aanknopingspunten voor een gerichte versterking van het imago, zoals op de thema's innovatie en duurzaamheid. Het zakelijke imago-onderzoek bevestigt dat Nederland een sterke speler is op het gebied van logistiek, energie, waterbeheer en de creatieve industrie.
Uitdagingen en kansen voor het imago
Hoewel Nederland op veel punten positief scoort, laat het rapport zien dat het toeristische imago kan worden versterkt. Lagere scores op natuur en cultuur vragen om een meer gerichte aanpak. Aan de andere kant bieden sterke thema’s zoals fietsen, het waterrijke landschap en festivals unieke kansen om Nederland nog beter te positioneren. Het rapport benadrukt de noodzaak van samenwerking tussen stakeholders en een consistente communicatiestrategie om een krachtig, onderscheidend en toekomstgericht imago van Nederland te presenteren.
Lees hier het volledige rapport.
Bron tekst: NBTC - 2024